Livräddande insats
Den 6 april 2014 befann sig M/V Fidelio på resa mellan Panama och Auckland när man vid lunchtid anropades av RCC New Zeeland som hade nåtts av en oidentifierad EPIRP-signal. Fidelio med befälhavare Torsten Bengtsson låg närmast – ca 200 nautiska mil – och satte omedelbart kurs mot positionen för larmet. Beräknad ETA ca 12 timmar. Ett sjöräddningsflygplan fick efter ett antal timmar radiokontakt med det nödställda fartyget. Fartyget visade sig vara en 11 meters segelbåt med en man ombord. Segelbåten tog in vatten och nödlänspumpen fungerade inte. Fidelio, som nu kunde dirigeras mot platsen från luften, fick efter ett par timmar radiokontakt med ensamseglaren som sa sig vara vid gott mod men väldigt trött. Båtens maskin fungerade och med stödsegel hissat satte han kurs för att möta Fidelio. Vädret var dåligt med regn, ca 15 m/sek och en våghöjd på 3–4 m. På ett avstånd av 1,5 nautiska mil fick man optisk kontakt med segelbåten. Eftersom segelbåtens motor fungerade valde befälhavaren att lägga Fidelio så att hon läade och segelbåten kunde sen själv manövrera till babords fallrep och där kunde mannen ta sig ombord. Ensamseglaren togs omhand och kunde berätta att han var på väg hem till Vancouver efter att ha seglat runt i Stilla havet under tre års tid och hur han råkat ut för en svår storm där båten fått många hårda smällar på skrovet. Skarven mellan skrovet och däck hade gått isär och vattnet började läcka in. I stormen rullade 26 segelbåten över 135 grader flera gånger vilket gjorde att nästan all utrustning gick sönder. När nödlänspumpen gick sönder återstod bara att ösa för hand.
Allt gick väl den här gången tack vare gott sjömanskap från befälhavare och besättning på Fidelio.
”Det var en fantastisk insats från befälhavare och besättningen på Fidelio att rädda skepparen nattetid, i hög sjö och tuffa vatten” som den nyzeeländska sjöräddningens koordinator uttryckte sig. Sjömanshusstiftelsen instämmer!
Årtal: 2015
Belöningstyp: Sjöräddningsbelöning
Belöning: 20 000 kr