Navigationsutrustning med reduntant redundans
Strömlös bryggutrustning är som väl är ingen vanlig företeelse. Eldistribution av navigationsutrustningen på bryggan är redundant och sker genom två separerade nödmatade el-centraler med var sin avbrottsfri kraftkälla (UPS). Men en natt vid trång passage i Göteborgs skärgård hände det som inte får hända, ett haveri på en av de två navigationsupserna ledde till att halva navigationsutrustningen slocknade. Allt förlöpte väl denna gång, men befälhavaren och styrmän på bryggan upplevde det som ett mycket oangenämt ögonblick i deras karriärer. Inte helt oväntat önskade man framgent högre tillförlitlighet på utrustningen. Med lite klurighet och kunskap genomförde förslagsställaren en relativt enkel modifikation som fördubblar säkerheten för utrustningen på bryggan. För att uppnå högsta möjliga tillgänglighet och för att driva navigationskritiska laster konfigurerades Nav UPS:1 och UPS:2 till 1:1 redundans. Förstärkning av redundans och kontinuitet av el-leverans vid UPS-fel till viktig navigationsutrustning sker då genom parallell redundant operation av Nav UPS1 och Nav UPS2. Denna UPS-redundanta drift innebär att systemet innehåller ytterligare en modul för att skydda lasten, i det osannolika fall UPS-fel uppstår. Med andra ord garanterar denna lösning tillräcklig strömförsörjningskapacitet till den anslutna lasten genom att fortsatt bibehålla elförsörjningen till bryggans hela navigationsutrustning. En bra lösning som garanterar strömförsörjningen då redundansenheten är redundant i sig själv.
Årtal: 2018
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 15 000 kr