Utrymning av inbyggd brygga
Moderna fartyg har i många fall byggts med en inbyggd brygga. Borta är de öppna bryggorna där kyla eller värme utgjorde hinder för rationell verksamhet. Nu opererar man hela framfarten av fartyget från ergonomiskt förnuftig arbetsplats med kontrollerad miljö för känslig apparatur etc.
Förslagsställarna har dock visat på en nackdel med detta byggsätt, nämligen effekten av instängdheten vid eventuell, kraftig slagsida. Vid ett sådant tillfälle kan det vara svårt, kanske omöjligt, att ta sig ut från bryggan om man hamnat i motsatt hörn till, i det aktuella fallet, den enda utgången.
Man har därför installerat ett grovt rep längs hela fartygsbredden för att man skall ha något att “klättra” i om olyckan är framme. Genom åren har en rad idéer presenterats med utgångspunkt i förhållandet att fartyget kan hamna i en situation där man inte kan ta sig fram i utrymmena ombord på grund av kraftig slagsida. Detta är en, visserligen sällsynt, situation, men flertalet fartygskonstruktioner har ännu inte fått göra några tydligare avtryck i säkerhetstänkandet kring denna typ av nödsituation.
Bengt-Åke Holmström är båtsman och Martin Persson befälhavare i m.s. Obbola
År: 2008
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 2 x 10 000 kr