Snabbare brandbekämpning med färgglada spjäll
Vid eventuell brand ombord är det av yttersta vikt att så fort som möjligt hitta de öppningar, spjäll, fläktar med mera som måste stängas av för att hindra eldens utbredning. Stiftelsen tycker det är märkligt att man inom IMO, myndighetsutövning eller sjöfartsforskningen aldrig konkretiserat några krav på ett regelsystem som definierar en enhetlig uppmärkning av luckor och spjäll. Många förslag som skickats in till Stiftelsen genom åren ger en bild av hur stort behovet är av en förbättring.
Även i det här fallet insåg förslagsställaren att systemet i hans fartyg kunde leda till tveksamhet eller missförstånd. För att öka säkerheten konstruerades en ändamålsenlig ventilationsplan. Konstruktionen är sådan att varje däck har ett nummer räknad nedifrån och upp. Alla luckor och spjäll är märkta med ett unikt nummer som motsvarar det som finns på ventilationsplanen. Den första siffran i det tresiffriga numret talar om vilket däck luckan eller spjället finns på. De andra siffrorna är löpnummer akterifrån och förut. Ett ojämnt nummer indikerar att luckan eller spjället finns på styrbord sida och ett jämnt nummer indikerar att den finns på babord sida. Vidare är numren målade med blå färg om luckan eller spjället går till inredningen, grön färg om den går till maskin och gul färg om den går till lastrummet. För att ytterligare förtydliga vilka luckor och spjäll som skall stängas före ett utlösande av koldioxid har runt dessa nummer målats en röd fyrkant.
Stiftelsens förhoppning är att kunskapen om denna problemlösning sprider sig till fler fartyg och att rederierna tar sig an detta. Tillsynsmyndigheter borde även diskutera rimligheten i huruvida det går att godkänna funktionsbaserade regler för brandluckor och spjäll utan att be fartygen demonstrera att stängningen kan komma att utföras på ett betryggande sätt.
Årtal: 2016
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 30 000 kr