Utskriven tätning som underlättar underhållsarbetet
På isbrytarens fem huvudmotorer finns det sammanlagt 60 bränslerör. Där dessa bränslerör passerar in i motorn sitter en tätning som förhindrar att olja skvätter ut när motorn är igång. Tidigare har besättningen på Ymer gjutit dessa tätningar själva av gummiepoxi, då det har varit en hållbarare lösning än den som säljs av motortillverkaren. Denna metod har dock flera nackdelar. Dels behöver det vara absolut rent och motorn måste vara avstängd minst ett dygn tills epoxin stelnat, dels innebär gjutningen också att personalen exponeras för hälsoskadliga kemikalier. Ibland har det också varit svårt att få gjutformen att hålla tätt tills epoxiblandningen stelnat, vilket då resulterat i arbetet fått göras om. Förslagsställaren har istället ritat en modell av tätningen så att den kan skrivas ut med en 3D-skrivare och sedan monteras med en slangklämma och en bit gummiduk. Resultatet har visat sig vara mycket lyckat och har underlättat underhållsarbetet avsevärt.
År: 2025
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 10 000 kr